Engewormer autoluw - maak de weg weer fijn om te wandelen en fietsen, te skeeleren en paardrijden

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Petitie aangeboden aan wethouder, dijkgraaf en statenlid

2022-04-16 10:52:31

Enorm bedankt allemaal voor het ondertekenen van de petitie. Uw steun heeft ertoe geleid dat de petitie wordt ingebracht bij de aanstaande coalitiebesprekingen voor het nieuw te vormen college van Wormerland.

Afgelopen woensdagochtend heeft het bestuur van de Vereniging Belangen Egewormer (VBE) de door liefst 165 mensen ondertekende petitie aangeboden aan de gemeente, het waterschap, én de provincie. We ontmoetten elkaar op het terras van Manege Veldt in aanwezigheid van enkele ondertekenaars. Na een overzicht van de historie van de dijkweg te hebben ontvangen (inclusief verijdelde snelweg in 1984 en klimaatakkoord in 1992) waren de reacties van de drie aanwezige bestuurders verdeeld over wie daarvoor verantwoordelijk is, maar eensgezind over de toekomst. Demissionair wethouder Berkhout zegde toe de petitie dinsdag meteen in te brengen bij de coalitie-onderhandelingen; de winnaar van de verkiezingen (POV) heeft de V van Veiligheid hoog in het vaandel staan. Loco-dijkgraaf Veenman merkte op dat het HHNK binnenkort alleen nog de dijk beheert en dat de weg dan eigendom van de gemeente wordt. En statenlid Zoon beaamde dat de belofte van de provincie voor een verkeersluwe Engewormer uit 1984 (!) hard gemaakt moet worden.

Bij de Tolbrug ontvingen de heren Berkhout en Veenman de petitie en onthulden ze vervolgens een replica van het Tariefbord van de Tolbrug uit 1910. De tekst op het bord zal passanten doen stilstaan bij het feit dat automobilisten niet het alleenrecht op gebruik van de weg hebben, maar dat íedereen even welkom is in onze polder. (Het bord kunt u nu nog niet zien staan bij de brug; door omstandigheden bij de aannemer is de Tolbrug nog altijd niet formeel overgedragen aan het waterschap, maar zodra dat het geval is, wordt er een duurzame, grotere replica geplaatst).

tolbrug.png(v.l.n.r.: Fabian Zoon (PvdD Noord-Holland), Rob Veenman (Groen, Water en Land HHNK), Dik Beets (VBE), Rob Berkhout (VVD Wormerland).

Ondertussen houden wij de zaak goed in de gaten en is de afspraak gemaakt om regelmatig met de ambtenaren van Wormerland en HHNK in overleg te treden. Zeker tijdens de vervanging van de Zaanbrug zal dat hard nodig zijn, want er zijn rekenmodellen die afhankelijk van de exacte noodmaatregelen een toename met 500 auto’s per dag of een afname met 450 voorspellen.

Marcel Wijkstra, secretaris Vereniging Belangen Engewormer

We gaan de petitie aanbieden, komt allen!

2022-04-06 09:57:27

Woensdag 13 april bieden we de petitie aan aan loco-dijkgraaf Rob Veenman van het waterschap en demissionair wethouder Rob Berkhout van de gemeente. Om elf uur bij de nieuwe Tolbrug staat dat in hun agenda.

De petitie is meer dan hondervijftig keer ondertekend en velen van u kunnen een verhaal vertellen over wat u meemaakt op de dijk. Graag willen we u uitnodigen om de overhandiging bij te wonen: de kantine van Manege Veldt (Engewormer 25) is voor ons open om daar alvast bij elkaar te komen.

Wilt u ook uw ei kwijt? Heeft u een ongezouten mening die u wilt delen met de heren bestuurders of kunt u een anekdote vertellen? Kom dan ook op 13 april om 10:00 uur naar de manege! De koffie staat klaar.

Marcel Wijkstra, secretaris Vereniging Belangen Engewormer

Hoe veilig voelt u zich op de brug?

2021-09-25 19:53:09

Eind september/begin oktober willen we samen met u de petitie aanbieden aan de wethouder van Wormerland en de dijkgraaf van het Waterschap HHNK. Om dat kracht bij te zetten, horen we graag van u hoe u de nieuwe Tolbrug ervaart. Van diverse kanten horen wij nl. dat er bijna-ongelukken gebeuren. Graag uw reactie bij de petitie, of per e-mail naar secretaris@engewormer.nl

Marcel Wijkstra, secretaris Vereniging Belangen Engewormer

op de kaart gezet bij de provincie

2021-06-22 07:23:46

Na de opening van de vorige Tolbrug en de keuze ervoor om Wormer te ontsluiten richting A8 i.p.v. A7 beloofde de Provincie Hoord-Holland in 1984 dat de Engewormer en de Westerringdijk verkeersluw zouden worden.

Maandag 14 juni heeft de VBE ingesproken bij de vergadering van de Commissie Mobiliteit en Bereikbaarheid van de provincie, nadat wij provinciale politieke partijen hadden geïnformeerd over onze petitie. Wij hebben gevraagd om die oude belofte in te lossen. We zien nu dat elke weggenomen remmende maatregel ertoe leidt dat er weer minder ruimte wordt gegund aan fietsers en wandelaars. Meest recent nog de informele openstelling van de nieuwe Tolbrug die op veel hogere snelheid genomen wordt dan de noodbrug of de oude Tolbrug.

Na het zomerreces willen we de petitie fysiek aanbieden aan HHNK en gemeente Wormerland. Tot die tijd vragen we u dus om de petitie nog onder de aandacht te brengen van uw vrienden en kennissen, en deze mede te ondertekenen!

Marcel Wijkstra, secretaris Vereniging Belangen Engewormer

Vlot getekend, brug nog niet open

2021-03-29 14:53:43

Binnen een dag was de petitie al 34x getekend, binnen een week al 91x. De teller staat nu op 116. We wilden de petitie kracht bijzetten met een spandoek op de nieuwe brug. Maar de Tolbrug is nog niet geopend, auto's hobbelen nog steeds over de noodbrug.
Binnenkort hangen we dus elders een spandoek op.

Het waterschap HHNK is verkeer aan het tellen; we kunnen straks goed zien wat voor effect de Grote Brede Brug heeft. Al blijft het in deze thuiswerktijd wel een beetje appels met peren vergelijken.

Deelt u de petitie nog met uw vrienden?

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.