Red het natuurveld in Park de Steenen Camer!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

KW37 KOMT DEFINITIEF NIET NAAR ARNHEMSE WIJK ELDERVELD!

2021-02-11 12:26:07

In het voorjaar van 2020 kwam wethouder Bouwkamp met het plan voor de verhuizing van kunstwerkplaats KW37 naar Elderveld. Dit was de aanleiding voor de petitie ‘Help! Red Park de Steenen Camer’ die u ondertekend heeft. Mede dankzij u ontvingen wij op 4 februari jl. een brief van de gemeente met het verlossende bericht waar de wijk zo lang naar uitkeek:

ELDERVELD VALT AF ALS MOGELIJKE LOCATIE VOOR KW37!

Wij hopen dat de wethouder snel een betere plek voor KW37 zal vinden. Een plek waar de kunstenaars welkom zijn en hun beroep kunnen uitoefenen zonder overlast te veroorzaken.

Met vereende krachten hebben we bereikt dat het natuurveld (voorlopig) behouden blijft zoals het nu is. Maar dit geweldige resultaat is niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. Hierna een overzicht van de belangrijkste activiteiten en gebeurtenissen die aan dit fantastische resultaat hebben bijgedragen.

WAT WAS ER VOOR NODIG?

• De WhatsApp groep ‘Elderveld Houden Zo’ als wijkintern communicatiemiddel.
  • Het vijfkoppig kerngroepje dat de lijnen uitzette en de communicatie met de wijk, de gemeente en de media verzorgde.
  • De verenigingen, organisaties en bedrijven die meehielpen de komst van KW37 te verhinderen, waar onder de Kynologenvereniging, de Scouting, het Wijkplatform en het Pannenkoekenrestaurant.
  • De waardevolle adviezen, raadsvragen en moties van wijkbewoner en raadslid Nico Wiggers.
  • De open lucht bijeenkomsten op het veld voor wijkbewoners, raadsleden, schrijvende pers en regionale televisie.
  • De rondleidingen op het veld voor individuele raadsfracties.
  • De video ‘Houden zo!’ die het belang van het natuurveld voor de wijk zo mooi voor het voetlicht bracht.
  • De fraai vormgegeven flyer ‘Help! Park de Steenen Camer bedreigd door woningen en werkplaatsen ‘ die we bezorgden op alle 1900 huisadressen van Elderveld-Noord.
  • De vele mails en ‘officiële’ brieven aan wethouder, college, raadsleden en fractievolgers waarmee we de gemeente proactief ‘bestookten’.
  • De acht artikelen over KW37 in het wijkblad Elderveld Nieuws.
  • De website www.elderveldhoudenzo.nl met het laatste nieuws, artikelen en documenten.
  • Deze petitie ‘Help! Red Park de Steenen Camer’ die door 1173 wijkbewoners is ondertekend.
  • De digitale bewonersavond van 15 december 2020 waar 95% van de 143 deelnemers zich tegen de komst van KW37 naar Elderveld uitsprak.
  • De raadsvergadering van 13 januari jl. waarin de raad de wethouder opdroeg op zoek te gaan naar een andere plek voor KW37

BEZOEK ONZE WEBSITE

Voor meer informatie over het succesvolle verzet van de wijk verwijzen we u graag naar onze website www.elderveldhoudenzo.nl

Hier vindt u onder meer onze video, flyer, artikelen in het wijkblad Elderveld Nieuws en De Gelderlander en de 'officiële' correspondentie met de gemeente. Moge dit dossier een inspiratiebron zijn voor alle (pr)activisten die hun directe omgeving een stukje beter willen maken maar nog niet precies weten waar te beginnen.

FEEST!

Elderveld blijkt een ijzersterke en veerkrachtige wijk waar we met zijn allen trots op mogen zijn. Zodra het weer kan, organiseren we een groot feest op het veld midden in Park de Steenen Camer.

STICHTING

Nu de komst van KW37 verhinderd is, zullen er zich ongetwijfeld weer nieuwe kapers op de kust aandienen. We zijn daarom van plan een stichting op te richten. Hiermee hopen we ons mooie landschapspark nog beter tegen bebouwing of ‘verrijking’ te kunnen beschermen.

WOORD VAN DANK

Graag willen wij iedereen van harte bedanken voor hun bijdrage aan het behoud van het natuurveld in het hart van Park de Steenen Camer.

Namens de omwonenden: Klaas Bosma, Hans Kuhlemeier (tevens auteur petitie), Jasper Wienk, Dick Roest en Rudi Hemmen

Namens de verenigingen en organisaties: Dirk Bruinsma (Wijkplatform), Jasper Wienk (Scouting), Peter van Bruxvoort (Kynologenvereniging), Jasja Dekker (Stichting Boomgaard), Rudi Hemmen (Werkgroep Steenen Kamer) en Angelo Saraber (Vereniging Vrienden van Meinerswijk).

Namens de omwonenden: Klaas Bosma, Hans Kuhlemeier, Jasper Wienk, Dick Roest en Rudi Hemmen

Oproep tot deelname aan aan online bespreking KW37 op 15 december a.s.

2020-12-06 12:06:50

Beste ondertekenaars van de Petitie Red het natuurveld in Park de Steenen Camer,

Eind november nodigde de gemeente de inwoners van Elderveld uit om deel te nemen aan een online bespreking op 15 december a.s. (van 19.30 tot 21.00 uur). Via deze mail doen wij een dringend beroep op u om zich voor deze online bespreking aan te melden. Hierna geven we aan waarom uw deelname broodnodig is en hoe u zich kunt aanmelden.

Met de online bespreking wil de gemeente de ideeën van KW37 “in één keer breed met de wijk bespreken”. Kunstwerkplaats KW37 zal dan haar visie op het terrein aan de wijk presenteren. Deze visie staat op www.arnhem.nl/kw37

Het bespreekvoorstel dat u daar aantreft, is echter geen serieus plan, maar een fotocollage met romantische sfeerbeelden en een inrichtingsschets die veel vragen oproept (zie daartoe de tekst onderaan deze oproep). Met de presentatie wil KW37 de wijk overtuigen van haar meerwaarde. Ook al hebben de omwonenden en aanliggende verenigingen de gemeente laten weten fel tegen hun komst te zijn. Door alle Eldervelders uit te nodigen, hoopt de gemeente aan te tonen dat er verderop in de wijk wel draagvlak voor KW37 bestaat. Uw tegengeluid is dan ook dringend gewenst.

In de zomer beloofde wethouder Bouwkamp ons een zorgvuldig onderzoek naar de inpassing en een concreet en uitgewerkt plan. Dat plan zou de gemeente vervolgens met alle betrokken partijen afzonderlijk bespreken. Pas daarna zou de wethouder het advies aan de gemeenteraad uitbrengen. Geen van deze beloften is Bouwkamp nagekomen. Nu blijkt dat zij het advies al direct na de online bespreking wil uitbrengen. En dit alles zonder het beloofde locatieonderzoek, zonder het beloofde uitgewerkte plan en zonder het beloofde bilateraal overleg met omwonenden en aanliggende verenigingen. Uw deelname aan de online bespreking kan ertoe bijdragen dat de raad het onzalige plan wegstemt. De uitkomst van de bijeenkomst komt namelijk terug in het advies en bepaalt daarmee ook of raadsleden vóór of tegen de komst van KW37 zullen stemmen.

Wilt u de online bespreking op 15 december a.s. van 19.30 tot 21.00 uur volgen en eventueel meepraten? Stuur dan een mail naar kw37@arnhem.nl

Voorafgaand aan de bijeenkomst stuurt de gemeente u dan een link toe waarmee u toegang krijgt.

Naar aanleiding van vragen melden wij nog dat de bijeenkomst open staat voor iedereen die er belang bij heeft dat Park de Steenen Camer blijft zoals het nu is. U kunt dus ook deelnemen als u lid bent van de Kynologenvereniging of de Scouting maar niet in Elderveld woont.

Met vriendelijke groet, Hans Kuhlemeier, Klaas Bosma, Jasper Wienk, Dick Roest en Rudi Hemmen

HOE WIL KW37 HET NATUURVELD INRICHTEN?

Tijdens de bespreking zal de gemeente u vragen of u bereid bent om deel te nemen aan vervolgoverleg. Als omwonenden van het natuurveld en indieners van deze petitie vinden wij het huidige plan te gek voor woorden en daarmee onbespreekbaar. Hierna onze eerste reactie op de inrichtingsschets uit het voorliggende bespreekvoorstel van KW37.

Wat staat er in de inrichtingsschets en wat betekent dat voor de omgeving?

P16_Inrichtingschets_KW37.JPG

Ruim een kwart van het huidige grasveld maakt plaats voor wooneenheden en werkplaatsen. In de schets zijn die aangegeven met huisjes die we kennen uit het Monopoly spel. In werkelijkheid zal het gaan om lawaaierige werkplaatsen, bouwketen, woonwagens, caravans, bouwsels, rommelige opslag van materiaal en grote oppervlakten betonnen platen.

In het midden van het veld komt een muziekkoepel, op de heuvel een tribune en daartussen een ontmoetingsplein. En zo te zien nog twee beeldentuinen en een snipper speellandschap. Voorzitter Jasper Wienk van de Scouting zegt aan dat speellandschap niets te hebben: “Met de komst van KW37 raken onze kinderen hun enige speelveld in de wijde omtrek kwijt”.

Direct naast het trainingsveld van de Kynologenvereniging komt een lawaaierige buitenwerkplaats. “Dit maakt het trainen van honden onmogelijk", aldus de voorzitter van deze vereniging. Ook een gepachte strook grasland van circa 20 x 100 meter grasveld raakt de vereniging kwijt; daar komen de toegangsweg, moestuin en kruiden/heesters. Deze strook gebruikt de vereniging nu nog voor speurtrainingen en als extra parkeergelegenheid tijdens grote evenementen.

Ook buiten het gemeenteveld claimt KW37 ruimte. Op het voetbalveld van AZ 2000 is een paardenwei ingetekend. En op twintig meter afstand van de achtertuinen van de Koewei komt een Parlement. Je moet maar durven!

Andere elementen die we kennen van eerdere KW37-locaties zijn nog niet ingetekend, zoals binnentheater, paardenstal, buitenbak, theetuin, landbouwvoertuigen, shovels, trailers en busjes. Het wordt dus druk op het veld!

De inrichtingsschets laat niet zien welke activiteiten en evenementen er op het terrein plaatsvinden. Denk aan het lawaai van kettingzagen en slijptollen. En aan jeugdkampen, introductiedagen ArtEZ, werkweek beeldhouwen, muziekuitvoeringen, wood carving met kettingzagen voor mannen en kampvuuravonden.

De belangrijkste toegangsweg voor bezoekers van evenementen loopt dwars door de met zorg aangelegde biologische boomgaard. Dit gaat daar geheid zorgen voor overlast.

Al met al zal naar verwachting de helft tot driekwart van het huidige grasland plaats maken voor een of andere vorm van bebouwing, bestrating of verharding (inclusief muziektempel, ontmoetingsplein, tribune, wegen, paden, voertuigen, betonnen platen en beelden). Hiermee raakt de wijk haar populaire natuur-, wandel-, sport- en ontmoetingsveld kwijt. Zie onze video https://bit.ly/2UXRl4s

De omwonenden krijgen te maken met ernstige geluids- en andere overlast. De Kynologenclub vreest voor haar bestaan. En de Scouting verliest haar enige speelveld in de wijde omgeving.

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.