Bibliotheek Malden moet blijven

Neem contact op met de schrijver van de petitie

We hebben de bieb gered!

2021-11-17 21:59:48

Goed werk!

Dankzij de massale steun vanuit jullie, mogen de bibliotheken in Malden en Overasselt blijven!

IMG-20211117-WA0000.jpg

Anne Standing

Opnieuw actie om de bieb te redden

2020-11-13 15:47:26

Ondanks de toezeggingen aan de pers van alle lokale partijen dat ze zich zouden inzetten om de bibliotheek te behouden, hebben VVD, CDA, D66 en PvdA maandagavond gestemd de bezuinigingen op de bibliotheek gewoon te begroten waardoor de bezuiniging met 9 tegen 8 stemmen bleef bestaan.

Dit ondanks de 2.454 handtekeningen die we op 30 oktober aan de wethouder overhandigd hebben, met daarbij ook een geprinte lijst met de argumenten die werden aangedragen door de (toen) 1.026 online ondertekenaars. Ter indicatie, de gemeente Heumen telt 16.450 inwoners, dus 2.454 handtekeningen gaat om 15% van de hele bevolking (inclusief babies, etc.). Niet alleen is er dus geen draagvlak voor het wegbezuinigen van de bibliotheek, ook is er door alle overheidslagen in Nederland (waaronder de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, en de provinciale staten) een convenant getekend. Dit Convenant gaat over de periode 2020-2023 en bevat afspraken over de bijdrage van de bibliotheekvoorziening in Nederland aan maatschappelijke opgaven, en de overheidssteun hiervoor. Hierin verklaren de ondergetekende overheidsorganen (waaronder alle overheidslagen, dus ook gemeenten) zich bereid om een betaalbare, op bereikbare afstand, bibliotheek te stimuleren, die niet alleen boeken uitleent, maar ook functie vervult in emancipatie, burgerschap, taalvaardigheid, digitale vaardigheden e.d. Dit convenant kunt u hier nalezen: https://vng.nl/media/40769

Oproep Help uw bibliotheek te behouden!

·       Maak bezwaar: dit kan per post. De bezwaarprocedure staat hier uitgelegd: https://www.heumen.nl/bezwaar-maken-tegen-beslissing-van-de-gemeente

·     Stuur een mail aan het college van bestuur: bestuurssecretariaat@heumen.nl waarin u bezwaar maakt en aangeeft dat er geen draagvlak is voor, en geen maatschappelijk belang bij hun besluit om onverminderd hoog op de bibliotheek te bezuinigen.

·       Stuur een mail naar een gemeenteraadslid uit een van deze partijen die stemden voor de bezuiniging: D66, VVD, CDA en PvdA, en geef uw mening. Vraag hen verantwoording af te leggen en wijs hen op de relevantie stukken. Namelijk: https://www.raadvoorcultuur.nl/documenten/adviezen/2020/02/11/een-bibliotheek-voor-iedereen en https://vng.nl/media/40769

·       Stem de volgende keer op een andere partij. Deze 4 partijen hebben bewezen dat zij ons niet vertegenwoordigen en niet luisteren naar de stem van hun achterban. Zo heeft D66 zelfs een enquête gehouden onder diens achterban, en ook deze naast zich neergelegd: “Gerard Laenen: ,,De meerderheid van de mensen die hem invulden is net als wij tegen sluiting.”” In https://www.gelderlander.nl/heumen/malden-behoudt-een-bieb-maar-hoe-is-nog-de-vraag

Toch blijven VVD, CDA, D66 en PvdA onvermurwbaar. Hoe kan dit? Deze partijen (D66, VVD, CDA en PvdA) hebben plannen om de bezuinigingen te verhalen op de leden die niet wettelijk vrijgesteld zijn van contributie. Zo kunnen ze bezuinigingen en leggen ze de verantwoordelijkheid voor het redden van de bibliotheek bij diens betalende leden. Ter verduidelijking, in onze gemeente zijn zo’n beetje alle gezinnen gratis lid, omdat gratis lidmaatschap voor kinderen bij wet is geregeld. Volwassenen betalen wel voor hun lidmaatschap. In onze gemeente zijn er nog 1500 betalende leden (10% van de bevolking). Dit waren er meer, maar met de vorige bezuinigingsrondes en de bijbehorende afname in faciliteiten en activiteiten zijn er al veel leden afgehaakt. Het voorstel van D66, VVD en CDA is dus om deze 10% van de inwoners, de leden die niet wettelijk beschermt zijn tegen contributie, de hele bibliothecaire voorziening te laten betalen. Ter herinnering. het gaat om het eerste jaar €50.000,- dan €100.000,-, en in 2022 €150.000,- per jaar. Dat komt dus neer op een verhoging van de €60,- per jaar die het nu is, naar €150,- per jaar. En dat werkt alleen om de bibliotheek te redden als deze leden besluiten om lid te blijven gegeven deze tarieven, en maakt toegang tot de voorzieningen dus alleen mogelijk voor inwoners die niet krap bij kas zitten. Dat komt de gemeente waarschijnlijk goed uit, want de subsidie is zo georganiseerd dat het bedrag meegroeit met het aantal leden. Dus minder leden, betekent dat de gemeente nog meer geld bespaart.

Hoe is dit te verdedigen? De lokale D66 schermt met een sterk verouderd rapport uit 2015, dat de lokale VVD moet helpen om cultuur als 'linkse hobby' te bestempelen. Daar komen de argumenten van de raadsleden vanuit de VVD en CDA waarschijnlijk ook vandaan: de bieb is een hobby en de leden kunnen best meer betalen. Dit gelooft u toch niet?? Zijn dit nu de partijen waarvoor u gestemd heeft?! Nu is dit rapport dus al sterk verouderd. Sindsdien is de wet stelsel openbare bibliotheken nog 2 keer beoordeeld (namelijk een mid-term review in 2018, en een evaluatie in 2020). Op basis van deze voortschrijdende inzichten heeft de raad van cultuur een heel ander advies aan de 2e kamer gestuurd. Dat advies  kunt u hier nalezen: https://www.raadvoorcultuur.nl/documenten/adviezen/2020/02/11/een-bibliotheek-voor-iedereen

In het advies worden zorgen uitgesproken over de financiering van bibliotheken: “Het decentrale niveau (lokale bibliotheekorganisaties en gemeenten) draagt de kern van het bibliotheekstelsel. Volgens de raad mag beleidsvrijheid er echter niet toe leiden dat een basisvoorziening als de openbare bibliotheek onder druk komt te staan.” Ze signaleren echter dat dit wel het geval is, en spreken ernstige zorgen uit over grote regionale verschillen in de toegankelijkheid tot bibliothecaire voorzieningen en de gevolgen daarvan voor de maatschappij.

In hun slotwoord staat:  “Openbare bibliotheken zijn van groot belang voor de samenleving. Ze zijn bakens van de democratie en dragen bij aan sociale cohesie. Ze hebben na de invoering van de bibliotheekwet een fundamentele verankering gekregen als basisvoorziening voor alle inwoners van Nederland. De problemen waar zij voor staan, overstijgen het domein van cultuur, zeker gezien de resultaten van de PISA-test en de voorgenomen bezuinigingen op gemeenteniveau. Investeren in de bibliotheken betekent investeren in de ontwikkeling en verbeelding van kinderen en volwassenen, in de economie en de democratie, en in de professionalisering van bibliotheekmedewerkers die hieraan een grote bijdrage kunnen en moeten leveren. Tijdens dit adviestraject is de noodzaak van een goed functionerend bibliotheek-stelsel toegenomen. Zonder lees- en taalvaardige burgers blijft de kwalitatief hoogwaardige kennissamenleving een illusie. De raad is verheugd over de toegenomen politieke aandacht voor de rol van bibliotheken en hoopt dat de behandeling van de evaluatie van de Bibliotheekwet zal bijdragen aan de versterking van deze belangrijke basisvoorzieningen. Alleen in een kwalitatief hoogwaardig stelsel kan de bibliotheek bijdragen aan het realiseren van de kerntaak die is vastgelegd in de Bibliotheekwet. Deze wet is zeker een stap in de goede richting geweest, maar een betere verankering van rollen en verantwoordelijkheden in de praktijk is nodig. Dat vraagt om versterking van het wettelijke kader.”

De overheden bleven gelukkig niet doof voor dit advies: alle overheidslagen – van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, tot de gemeenten en provincies – zijn op basis van dit rapport met de bibliotheken om de tafel gaan zitten en hebben een convenant opgesteld en ondertekend voor de periode 2020-2023. Dit is het convenant waar we in het begin van dit bericht naar verwezen, waarin overheden het belang van een bibliotheek erkennen:

Het convenant beschrijft dit zo: “Partijen komen het volgende overeen: 2. Doelen en reikwijdte Met het sluiten van dit convenant beogen partijen bibliotheken beter in staat te stellen bij te dragen aan actuele maatschappelijke opgaven. Daartoe leggen zij nu de focus op drie grote maatschappelijke opgaven: het bevorderen van lezen, het bevorderen van participatie in de informatiesamenleving en het bevorderen van een leven lang ontwikkelen. Om dat te bereiken is het nodig dat iedere inwoner van Nederland binnen een redelijke afstand toegang heeft tot een volwaardige openbare bibliotheek. Een bibliotheek die alle vijf 3 bibliotheekfuncties1 uit de Wsob vervult en die vanuit die hoedanigheid een relevante bijdrage levert aan de maatschappelijke opgaven.”

Onze gemeenteraad heeft dit alles naast zich neergelegd, om de bezuiniging bij de bibliotheek te laten.

Is de financiële nood dan zo hoog dat er geen enkele denkbare alternatieven zijn? Welnee. Zo is er genoeg keuzemogelijkheid dat de coalitie nog steeds de keuze maakt om rijke woningeigenaren te beschermen tegen inflatie op de OZB en WOZ. Dit jaar is de OZB gedaald, zodat zelfs bij de gemiddelde toename in woningwaarde het bedrag dat mensen per jaar zouden betalen gemiddeld niet steeg. Komend jaar, stijgt de OZB voor woningen in onze gemeente niet. Let op, een inflatiecorrectie op de OZB (1,6%) zou genoeg zijn om de bibliotheek te redden, en gaat om slechts €6,33 per jaar extra voor een woning met een WOZ van €248.000,-. Dat is ook de gemiddelde WOZ waarde in 2020. Zie ook https://www.vastelastenbond.nl/belastingen/onroerendezaakbelasting-per-gemeente/  Toen ik dit noemde als mogelijk alternatief, reageerde een VVD-raadslid met de opmerking dat er genoeg andere alternatieven waren. Dus nee, ze geven zelf aan dat er allerlei keuzes gemaakt konden worden.

Oproep Help uw bibliotheek te behouden!

·     Stuur een mail aan het college van bestuur: bestuurssecretariaat@heumen.nl waarin u bezwaar maakt en aangeeft dat er geen draagvlak is voor, en geen maatschappelijk belang bij hun besluit om onverminderd hoog op de bibliotheek te bezuinigen.

Anne Standing

Petitie wordt morgenavond gepresenteerd aan gemeenteraad

2020-09-23 11:57:06

Bedankt voor je handtekening!

Al bijna 700 mensen hebben zich de afgelopen 2 dagen uitgesproken voor behoud van onze bibliotheek.

Vandaag was Juuls(9) op de radio te horen met haar handgetekende handtekeningenactie om onze bibliotheek te redden. Het item is terug te luisteren in dit programma in het eerste uur na 20 minuten:

Morgen komt de gemeenteraad al samen en breng ik onze zorgen bij hen onder de aandacht. Laten we nog even een boost geven door de petitie te delen met je netwerk:

Je kunt hier tekenen: https://www.petities.com/bibliotheek_malden_moet_blijven?u=6074903&utm_source=whatsapp

Binnenkort zullen we ons ook laten horen op tv bij Omroep Gelderland én bij GL8. We houden jullie op de hoogte.

Met warme groet,

Anne

P.s. vergeet niet je handtekening per email te bevestigen.

Anne Fransen-Standing

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.