Geen stofwolken over wandelaars en fietsers in Waalre

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Petitie wordt aangeboden aan burgemeester, college en gemeenteraad van Waalre

2020-06-09 05:57:08

Aan iedereen die de petitie "Stofwolk of Groenfontein" heeft ondertekend. Vanavond bied ik de petitie aan tijdens de raadsvergadering van de Gemeente Waalre. Ik zal daarbij de volgende toelichting uitspreken:

Burgemeester, College, Gemeenteraad,

Hartelijk dank voor de mogelijkheid om hier een petitie aan te bieden. De petitie gaat over de al jarenlang durende stofoverlast op het onverharde gedeelte van de Hutdijk, het pad richting Hut van Mie Pils, een pad dat deel uitmaakt van het regionale fietsroutenetwerk.

Ik besloot enkele maanden geleden om via de website van de gemeente een melding te maken over deze stofoverlast door auto’s. Ik kreeg er een anoniem antwoord op terug met de mededeling, zeer kort samengevat, dat er in 2014 iets aan gedaan was en dat dat het was.

Dit antwoord bracht mij in beweging. Zou ik werkelijk de enige zijn die deze stofoverlast als een probleem ervaart? vroeg ik mij af. Maar ook vroeg ik mij af: hoe werkt dat precies bij de Gemeente? Er is een website waarop burgers meldingen kunnen maken, er is een bewonerspanel. Zijn dat instrumenten die werkelijk serieus worden genomen? Maakt de Gemeente wel optimaal gebruik van signalen van burgers, als zijnde de oren en ogen van de samenleving?

Ik ben met mijn petitie gestart en heb ruim 230 handtekeningen verzameld, waarvan vele voorzien van commentaar. Ik wil ze hierbij graag aan u overhandigen.

Gedurende het verloop van mijn petitie kwam ik er achter dat meerdere buurtgenoten al met dit probleem bezig waren, dat ze contacten hadden met de heer Niessen, Beleidsadviseur Ruimtelijke Ordening Buitengebied, en dat er namens hen al een brief richting Gemeente was gestuurd. Ik was blij te horen dat ik dus inderdaad niet de enige was die het probleem signaleerde, maar er kwamen tegelijkertijd bij mij opnieuw vragen naar boven omtrent het anonieme antwoord dat ik had ontvangen van één van de ambtenaren. Want: was deze ambtenaar niet op de hoogte van burgerinitiatieven en ontwikkelingen inzake dit onderwerp? En als hij of zij niet op de hoogte was, had het dan niet voor de hand gelegen om na te gaan hoe de status quo van deze problematiek is en mij daarover te berichten?

Voor mijzelf verschoof het hoofdthema van mijn petitie meer en meer van stofoverlast naar de relatie overheid-burger. Burgers zijn de ogen en oren van de Gemeente. Sterker nog: burgers zijn de Gemeente. Geef hen met websites en bewonerspanels niet de schijn van inspraak, maar beschouw hun signalen als de meest waardevolle inside information die je kunt krijgen, en niet als gezeur. Dat is wat ik aan deze petitie zou willen toevoegen.

Ondertussen vertrouw ik er op dat de heer Niessen, in nauw contact met de buurtbewoners van de Hutdijk, tot goede oplossingen komt voor het stofprobleem op de Hutdijk en dat die oplossingen door u gerealiseerd zullen worden, waarbij overigens zowel gekeken moet worden naar oplossingen voor de zeer korte termijn als naar meer definitieve oplossingen, voor de lange termijn.

Dank voor uw aandacht,

Wilko Brouwers

Stofwolk of Groenfontein

2020-05-25 09:16:34

Beste ondertekenaars van de petitie 'Stofwolk of Groenfontein',

Dank voor jullie handtekeningen en reacties. Morgen, dinsdag 26 mei, zal er een artikel in het Eindhovens Dagblad (uitgave regio Zuid) over deze petitie verschijnen. Ook weekblad De Schakel gaat een bericht plaatsen. Terwijl de lijst met handtekeningen groeit, is een aantal buurtbewoners bezig de technische oplossingen voor het stofprobleem te onderzoeken en te inventariseren. Hun bevindingen en aanbevelingen zullen straks samen met de petitie aan de Waalrese gemeenteraad worden aangeboden.

Groet, Wilko Brouwers

Wilko Brouwers

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.