Red het wijkpark - Jean Jaureslaan Pinguinstraat Gentbrugge

Neem contact op met de schrijver van de petitie

STEM VOOR HET WIJKPARK JEAN JAURESLAAN! klik op de links en steun ons!

2020-11-25 21:38:22
Beste allen,

in navolging van de eerdere petitie voor het wijkpark, hebben we reeds enkele zaken kunnen bereiken (redden van 60-tal bomen en boompjes die anders zouden verdwenen zijn, zo'n 60 bijkomende bomen, een bredere groenzone tussen de 2 blokken woningen, ...).

Een volgende stap is nu om ook te streven naar een zo veelzijdig mogelijk wijkpark, op maat van de buurt. In het kader van het wijkbudget van de stad Gent, zijn er enkele projecten die we graag even in de kijker zetten - met de vraag om deze een duimpje te gaan geven op de site van de stad Gent:

1. WIJKBUDGET PROJECT BUITENKLAS/ONTMOETINGSPLAATS

2. WIJKBUDGET PROJECT SPORT EN GROEN

3. WIJKBUDGET PROJECT AVONTUURLIJK SPEELGROEN

We hopen alvast op jullie massale steun! We vermoeden dat ook mensen buiten Gent kunnen stemmen - dus zeker doen!

Red het wijkpark

Laatste update omtrent petitie + oproep voor financiële/logistieke steun

2020-08-17 13:09:08
Beste sympathisant,

In deze mail stuur ik jullie een een laatste update ivm het wijkpark en grijp ik meteen ook de kans om een oproep te doen voor uw steun!

1. Wat hebben we intussen bekomen?

Oa door de petitie (zowel online als op papier) zijn we in overleg kunnen gaan met de ontwikkelaar. Na een eerste overleg, zijn we echter wel nog in beroep moeten gaan bij de provincie tegen de eerste versie van de verkavelingsvergunning die begin dit jaar door de stad Gent (die helaas zelf grotendeels doof blijft voor onze vragen en verzuchtingen) was afgeleverd.

Dit verder overleg is uitgemond in een dading, waarbij volgende zaken werden bekomen:

Tov de oorspronkelijke plannen worden minstens zo'n 75 bomen gered/extra bijgeplant.

* de huidige bewoners van de woningen grenzend aan de toekomstige bebouwing en kruiwagenpad krijgen (gratis) recht van doorgang - iets dat door de stad vergeten was om op te nemen in het RUP.

* we zullen nauw betrokken worden bij de inrichting van de het toekomstige, nieuwe wijkpark (mét reeds belofte van nieuw voetbalveld)

* we staan in korte dialoog met aannemer om nog gezamenlijke win-win-situaties te bekijken. In dit kader bekijken we momenteel bvb de groepsaankoop van zonnepanelen voor wie dit wenst...

Dit alles is 99% zeker - de planwijzgingen dienen enkel nog door de stad aanvaard te worden (maar ook van de stadsdiensten hebben we hiervoor al gerustellende signalen ontvangen).

De doelstellingen van de petitie zijn - met een omweg via een beroepsprocedure - dus grotendeels bekomen:

* heel wat bomen zijn gered of komen er bij

* er is toch enige vorm van inspraak bekomen (zij het wel eerder bij de aannemer en nog niet echt bij de stad)

* er is reeds een meermaals herhaalde belofte van de stad dat bij verdere uitwerking van het wijkpark de huidige functies (voetbalveld/hondenlosloopweide/speeltuin) behouden zullen worden én dat we inspraak zullen krijgen.

* Het openbaar onderzoek zal weliswaar niet herdaan worden - ook al blijven we bij ons standpunt dat dit niet correct gevoerd was. We hopen de stad in de toekomst hier nog van te kunnen overtuigen, zodat ze in de toekomst bij andere projecten deze fout niet herhalen.

2. Nood aan financiële steun:

De strijd (mét resultaat) om te bekomen wat we onder punt 1 hebben opgelijst, heeft ons momenteel helaas opgezadeld met een financiële put van zo'n 700euro..Deze put komt bovenop het noeste werk van het actiecomité, dat volledig kosteloos zeker al zo'n 200 à 300uur aan werk heeft verzet!

We hopen jullie via deze weg te mogen aanspreken om, indien mogelijk, een kleine financiele bijdrage te doen. We begrijpen dat niet iedereen hetzelfde financieel steentje kan bijdragen, maar ook beperktere bedragen van bvb 20 of 50€ helpen ons vooruit.

Voor wie het ziet zitten wat meer te geven, en in het bijzonder de directe buurtbewoners en parkgebruikers, lijkt een symbolische euro per geredde boom (minimaal reeds 75 bomen, we hopen er nog 100 van te kunnen maken) ons een redelijke bijdrage voor wie dit kan missen.

Financieel kan u ons nog steeds steunen met overschrijving naar rekeningnummer BE05 8445 0085 4675 met vermelding ‘Red het wijkpark + NAAM + ADRES’ (Liefst stuurt u ook een mailtje naar redhetwijkpark@gmail.com om uw gegevens nogmaals te bevestigen (op deze manier kunnen we u ook verder per mail contacteren)).

3. Logistieke steun:

Voor directe buurtbewoners polsen we ook graag naar de bereidheid om iets terug te doen voor de buurt en mee te helpen het toekomstig wijkpark een meerwaarde te geven! Wat tijd investeren om bvb te flyeren, wat buren aan te spreken of mee te denken over de toekomstige inrichting van het wijkpark kost niets (alleen wat tijdsinvestering), maar het gevoel achteraf actief bijgedragen te hebben tot een betere, mooiere en leukere buurt is onbetaalbaar.

Ook een helpend handje gedurende een uurtje is heel wat waard en wordt betaald met de glimlach... In de nabije toekomst zullen we bijvoorbeeld de werkzaamheden opvolgen en in latere fase zullen we regelmatig in gesprek moeten gaan met de stad omtrent inrichting wijkpark.

Indien we op jou kunnen rekenen voor een kleine of grote hulp, nu of later, laat het dan zeker weten!

Ook indien je al ideeën hebt over wat we zoal in het wijkpark kunnen integreren, mag je dit zeker doorgeven.

mvg,
Koen Feyaerts

ps: In de toekomst zal de communicatie vooral gericht worden aan de mensen die via hun bijdrage ervoor hebben gezorgd dat we dit hebben kunnen bereiken. Dus een reden te meer om een kleine of grote bijdrage te doen voor al de geleverde en nog te leveren noeste arbeid!

Red het wijkpark

! We hebben NU uw steun nodig !

2020-01-12 09:05:37

Beste buur/sympthatisant,

In de komende weken[1] zal de stad uitspraak doen omtrent de vergunning voor de verkaveling in ons wijkpark. Het ziet er naar uit dat de vergunning verleend zal worden zonder dat de stad echt de moeite heeft gedaan om naar ons te luisteren en om onze bezwaren en suggesties grondig door te nemen. De stad is in deze immers zowel rechter als partij (zij willen de verkaveling en kunnen zelf vergunning afleveren).

Indien de vergunning verleend zou worden, zullen we als actiecomité sowieso beroep aantekenen. Hierbij willen we ons laten bijstaan door een advocaat[2]. De kosten voor de advocaat (geraamd rond maximaal 3000€) kan het actiecomité echter onmogelijk volledig zelf dragen, vandaar deze oproep.

We roepen jullie op om NU[3] samen te leggen voor een advocaatWe hebben jullie steun NU nodig!

HOE STEUNEN?

- Voor de directe buren, mikken we in het algemeen op een bedrag van 75€ à 100€ per gezin. Dit lijkt een redelijk bedrag om de kans op een groenere toekomst te maximaliseren! Echter, ook kleinere bedragen zijn welkom. Voorlopig zouden we het bedrag ook plafonneren op 250€.

- Voor symphatisanten :  uw morele steun betekent reeds veel, maar logischerwijs aanvaarden we alle financiële steun

- Indien u ons wil steunen, kan dit bij voorkeur via overschrijving naar nummer BE05 8445 0085 4675 (afzonderlijke rekening tbv actiecomité) met vermelding ‘Red het wijkpark + NAAM + ADRES’ Liefst stuurt u ook een mailtje naar redhetwijkpark@gmail.com om uw gegevens nogmaals te bevestigen (op deze manier kunnen we u ook verder per mail contacteren).

- ook cash kan, geef dan een seintje via het mailadres

MEER INFO NODIG?

Stuur gerust een mailtje naar redhetwijkpark@gmail.com, wij bezorgen jullie meer informatie omtrent de stand van zaken + iets meer informatie omtrent de steunactie. Daarna kan u dan in alle rust en met alle gegevens zelf beslissen.

Ook indien u in de toekomst verder op de hoogte gehouden wilt worden en/of een actievere rol wil opnemen, kan u dit aangeven in een mailtje op dit emailadres.

NU is het moment dat we moeten handelen, NU is uw steun van belang!

ZichtOpWijkparkJeanJaureslaan.jpg

[1] Ten laatste 21/01/2020

[2] Om onze kansen te verhogen, om geen fouten te maken en geen mogelijkheden onbenut te laten

[3] Op het moment van uitspraak omtrent vergunning moeten we snel kunnen handelen – dus moeten we nu reeds zeker zijn dat we de advocaat kunnen betalen én reeds samenzitten om een beroep voor te bereiden.

Actiecomité Red het wijkpark

Eerste resultaten bereikt, maar strijd zeker nog niet gestreden...

2019-11-16 07:17:30

Beste symphatisant,

Eerder heeft u onze online-petitie onderschreven, waarvoor dank. Intussen heeft dit al enkele kleine resultaten opgeleverd:

1. Er is iets meer (hernieuwde) politieke interesse in het dossier. We hebben al contacten gehad met enkele partijen en hopen nog meer partijen te kunnen bereiken. Indien u kennissen hebt binnen de Gentse politeke wereld, mag u deze zeker aanspreken en contact laten opnemen met ons via redhetwijkpark@gmail.com

2. We hebben afgelopen week ook met de ontwikkelaar kunnen samenzitten. Dit heeft enkele zaken verduidelijkt, maar onze minimale verwachtingen gaan toch verder dan hetgeen momenteel uit de bus lijkt te komen. Dit is overigens niet enkel te wijten aan de ontwikkelaar zelf, maar ook aan bijkomende eisen die enkele stadsdiensten hebben gesteld en die ingaan tegen onze belangen.

3. Het wordt steeds duidelijker dat de stad zowel in verleden als heden niet op de goede manier communiceert en geen rekening houdt met de buurt (dialoog vanuit stad is hiervoor nihil + oude beloftes worden gebroken). Dit betreuren we ten zeerste en we hopen via de petitie, alsook via de rechtstreekse contacten met de partijen dit te kunnen aankaarten zodat dit in de toekomst zal verbeteren - zowel voor onszelf als voor andere buurten in de stad.

Nogmaals bedankt voor uw steun. Blijf de petitie ook zeker delen!

mvg,

Het actiecomité

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.