Open brief aan het stadsbestuur vanwege een fietser

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Open brief vanwege een fietser: een slotwoord

2018-02-20 12:39:18

Het moet er nu maar eens van komen. Ik had het beloofd. Maar dat wil niet zeggen dat ik het ook zomaar kan. Het zal nu iets meer dan twee weken geleden zijn dat ik mijn brief persoonlijk ging afgeven aan Koen Kennis. Ondertussen was de brief ondertekend door meer dan 180 mensen, heel wat van hen hadden er ook nog een eigen woordje bijgezet.

Het was allemaal een beetje met me aan de haal gegaan. Ik had gewoon mijn gevoel op papier gezet en dat daar op de sociale media gedeeld waar ik wist dat ik op sympathie zou kunnen rekenen. Een mens kan daar nood aan hebben, mensen die hetzelfde denken en voelen en je dus willen bevestigen. Dan kwam de vraag van een voor mij onbekend iemand om mee te mogen ondertekenen en toen werd het grootser.

Als dank voor al die ondertekenaars moest ik er nu wel zeker van zijn dat de brief ook echt bij het beleid zou terechtkomen. Na enkele mailtjes kreeg ik een positieve reactie van het kabinet van de schepen van mobiliteit, ik mocht de brief persoonlijk gaan afgeven.

Als dank voor al die ondertekenaars wil ik ook opschrijven hoe het is gegaan maar dat lijkt moeilijker. Misschien had ik andere mensen moeten meenemen of het gesprek moeten opnemen zodat ik het hier nu exact kon weergegeven. Alleen; ik ben geen professionele brievenafgeefster, het was voor mij nog steeds een persoonlijke aangelegenheid. Het bleef een brief die mijn gevoelens weergaf en daar wilde ik graag over praten. Ik ben het gesprek dus alleen aangegaan me gesteund voelend door al die handtekeningen die ik ondertussen afgedrukt en afgegeven had.

Na het gesprek had ik een goed gevoel. Nadien besefte ik dat ik vooral trots op mezelf was omdat ik erg rustig was gebleven en zoveel mogelijk mijn bekommernissen op tafel had gelegd. Het was een fijn gesprek omdat er een echte dialoog was, om beurten praten, om beurten luisteren. Op dat moment was het goed geweest voor mij.
Maar ik kan het niet, ik probeer het al twee weken, het gesprek objectief weer te geven. Ik ben te persoonlijk betrokken. Alles wat ik erover op papier wil zetten krijgt een inkleuring door mijn interpretaties. Daarom neem ik me voor om nu op dit moment neer te schrijven wat me vooral is bijgebleven.

Ik bezit heel bewust geen rijbewijs, dat vond de schepen erg vreemd. Waarop hij meegaf dat hij heel graag de wagen gebruikt. Wel vond hij het onterecht dat we dit bestuur zien als eentje dat de auto op nr. 1 zet. ” Ja dat is inderdaad de perceptie die ik ook van uw bestuur heb.”

Uiteraard is de slechte fietsinfrastructuur te danken aan de vorige mensen die het voor het zeggen hadden.
Er zouden meer zones 30 komen. ” Jammer genoeg strijdt onze eigen buurt al jaren voor het afdwingen van de zone 30, geen enkele bestuurder die zich er aan houdt.”

“Wat mij op dit moment heel erg stoort is dat elk stuk voetpad of fietspad dat iets groter is dan het gangbare door automobilisten gebruikt wordt als terugdraai- of parkeerplaats.” Ja, maar dat zijn particuliere gevallen die kunnen we niet allemaal gaan bestraffen, wij doen snelheidscontroles en richten ons op roodlichtrijders. “Wanneer je heel veel met de fiets rijdt dan kom je heel veel van die particuliere gevallen, zoals u ze noemt, tegen en dat is niet alleen heel vervelend maar ook gevaarlijk.” Dus nu zegt u per definitie dat ik niet veel met de fiets rijd.

Ik krijg te horen wat er zoal wel gebeurt en waar er extra fietspaden komen maar dan kan ik voor mezelf alleen maar concluderen dat dat heel fijn is wanneer je de fiets gebruikt om naar plekken te gaan waar veel mensen komen. Wanneer je zoals ik alles met de fiets moet doen, ook elke boodschap, kinderen naar de sportclub, vriendjes, jeugdbeweging, grootouders enzovoort brengen dan wil je graag overal veilig kunnen fietsen. Misschien is dat dan niet op een groot rood fietspad maar ik wil wel dat er op elke plek in het verkeer rekening gehouden wordt met mijn mogelijke doorgang.

Nee, dit is geen volledige weergave van het gesprek, als er mensen zijn die er echt het fijne van willen weten dan nodig ik je uit om erover te praten bij een tas koffie of thee. Ik kan het niet zomaar op papier gezet krijgen.
Hopelijk kan bovenstaande tekst toch iets meer verhelderen.

Vriendelijke groeten,
Marleen

Marleen Van den Eyndt

Afgifte open brief aan Koen Kennis.

2018-02-01 11:12:03

Beste,

Momenteel ben ik uitgenodigd door het kabinet om op 2 februari (morgen) de open brief persoonlijk aan Koen Kennis te bezorgen.

Laatste kans om hem nog te laten ondertekenen door vrienden en kennissen.

Bedankt alvast voor jullie handtekening!

Marleen Van den Eyndt

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.