GEEN “AUS LICHT” VAN KARLHEINZ STOCKHAUSEN

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Nooit verwacht, toch gekregen....

2017-04-09 20:37:05

Uiteindelijk is DNatO dan toch met onderstaande brief gekomen, onder het aanbieden van excuses voor de late reactie. Ik vind het verheugend dat DNatO heeft afgezien van wat aanvankelijk veel op een strategie van doodzwegen leek. En sportief dat men, ondanks de pittige bewoordingen waarin ik mij over het uitblijven van een reactie uitliet, toch tot een inhoudelijke reactie heeft besloten. De briefschrijvers zijn redelijk volledig op de in de petitie geuite bezwaren ingegaan. Het ontbreken van Verismo wordt echter wel aangehaald, maar over het waarom tasten wij geheel in het duister. Er staat immers in de brief dat het voor DNatO van groot belang is "de hele operageschiedenis" serieus te nemen?

Hoe dan ook, wij danken DNatO voor de reactie. Hiermee is de petitie nu echt afgesloten.

op1foto1.JPGop2foto2.JPG

Olivier Keegel

Hoe de petitie eindigde....

2017-04-02 16:07:56

DE NATIONALE OPERA: GEEN RESPECT VOOR PUBLIEK

Op 3 januari 2017 werd aan De Nationale Opera een petitie overhandigd waarin operaliefhebbers, operajournalisten en operazangers hun bezwaren uiteenzetten tegen de voorgenomen productie van “Aus Licht” (Karlheinz Stockhausen). De geuite zorgen betreffen (het waarom van) de keuze van dit megaproject, de financiële implicaties ervan en de persoon van de componist Karlheinz Stockhausen.

Op 11 januari kwam DNatO met de volgende toezegging:
“In februari zullen de samenwerkingspartners Holland Festival, Koninklijk Conservatorium en De Nationale Opera met een inhoudelijke reactie komen.”
Deze reactie kwam niet, noch een verklaring waarom de toezegging niet gestand werd gedaan.

Op 22 maart informeerden de organisatoren van de petitie of het mogelijk was om vóór 31 maart met een reactie te komen, waarop DNatO antwoordde:
“Een reactie voor 31-3 gaat ons niet lukken.”
Op onze vraag wanneer dit dan wél zou lukken kwam geen antwoord.

De handelswijze van De Nationale Opera, die blijkbaar niet in staat is om binnen drie maanden (!) een reactie te geven op de zorgen van een deel van haar publiek, kan op velerlei wijze omschreven worden. De organisatoren van de petitie houden het vooralsnog op “teleurstellend”.

Reacties naar  https://www.facebook.com/groups/428881043912050/permalink/1029413813858767/?comment_id=1029601453840003&notif_t=group_comment&notif_id=1491127377718029

Olivier Keegel

Tegen uitvoering "Aus Licht"

2017-01-03 13:12:17

Amsterdam, 1 januari 2017

Geachte heer Audi,

In bijlage treft u een petitie aan die geverifieerd ondertekend is door 50 -en op Facebook ondersteund is door 150- muziekliefhebbers, muziekjournalisten, operaliefhebbers, operarecensenten, professionele operazangers en zangeressen en andere professionele musici. Zie http://www.petities24.com/geen_stockhausen  en https://www.facebook.com/stvtranslations/   In de petitie worden bezwaren uiteengezet tegen de voorgenomen productie van “Aus Licht”, een selectie uit het werk “Licht” van Karlheinz Stockhausen. Onze zorgen betreffen (het waarom van) de keuze van dit megaproject, de financiële implicaties ervan en de persoon van de componist Karlheinz Stockhausen.

Wij kunnen begrip opbrengen voor een verdiende grootse afsluiting van het intendantschap van de heer Audi, maar wij vermoeden dat hier extraproportionele kosten worden gemaakt ten gerieve van een relatief kleine doelgroep, met de nadruk op “extraproportioneel”. De algemene gedacht is: er kan zoveel beters met dit geld gedaan worden. Ons verzoek is dan ook om de details van de financiering aan het publiek bekend te maken, zodat een ieder zich een gefundeerd oordeel kan vormen.

Bovendien lijkt het ons ongewenst dat in deze tijd van terroristisch aanslagen de persoon van Stockhausen centraal komt te staan. Zijn uitspraken over 9/11 zijn op zijn minst dubieus, en waren destijds aanleiding voor de huizen in Hamburg en Bern om deze uitvoeringen te annuleren. De Frankfurter Allgemeine zei er destijds dit over:   Asked at a press conference on Monday for his view of the events [sc. 9/11], Stockhausen answered that the attacks were “the greatest work of art imaginable for the whole cosmos.” According to a tape transcript from public broadcaster Norddeutscher Rundfunk, he went on: “Minds achieving something in an act that we couldn’t even dream of in music, people rehearsing like mad for 10 years, preparing fanatically for a concert, and then dying, just imagine what happened there. You have people who are that focused on a performance and then 5,000 people are dispatched to the afterlife, in a single moment. I couldn’t do that. By comparison, we composers are nothing. Artists, too, sometimes try to go beyond the limits of what is feasible and conceivable, so that we wake up, so that we open ourselves to another world.” (Sep. 25, 2001)

Om bovengenoemde en in de petitie aangevoerde redenen verzoeken wij u vriendelijk het project te heroverwegen, en een openbaar antwoord te formuleren op de vragen en opmerkingen die in deze petitie verwoord staan.   Met de beste wensen voor het nieuwe jaar en hartelijke groet,

Olivier Keegel (opsteller van de petitie)

bijlagen:

- petitie

- lijst van ondertekenaars (geverifieerd) & FB likers

HET IS GEZIEN, HET IS NIET ONOPGEMERKT GEBLEVEN

2017-01-02 17:55:28

Beste ondertekenaars,

het aantal handtekeningen neemt dagelijks toe, we zijn inmiddels het streefgetal van 50 ondertekenaars gepasseerd. We ontvingen steunbetuigingen van muziekliefhebbers, muziekjournalisten, operaliefhebbers, operarecensenten, operazangers en andere professionele musici. Langer wachten met het beëindigen van de petitie heeft eigenlijk weinig zin: het gaat om het (duidelijke) signaal, niet om de aantallen. We hebben ons punt gemaakt.

De petitie heeft op de sociale media heel wat teweeggebracht. Machteloze woede, scheldpartijen en zelfs bedreigingen.... we hebben blijkbaar een gevoelige snaar geraakt door een kostbaar en elitair feestje ter discussie te stellen.

Vandaag of morgen sluiten we de petitie af en zenden we deze naar de heer Pierre Audi. De begeleidende brief zal ook weer worden gepubliceerd. Hartelijk dank voor jullie steun.

Met vriendelijke groet,

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.