Code oranje voor het Sterrebos

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Samenvatting verslag gesprek Stichting Maatschappij van Weldadigheid en het actiecomite

2016-09-10 14:36:11

Dag allen,

Hierbij doen wij u het verslag toekomen wat betreft de inhoud van het gesprek die 1 september jl. heeft plaatsgevonden naar aanleiding van de kap in het broedseizoen en toeristenseizoen in het Sterrebos te Frederiksoord.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SAMENVATTING GESPREK ACTIECOMITE JA NATUURLIJK WESTERVELD EN DE STICHTING MAATSCHAPPIJ VAN WELDADIGHEID (MVW)
Frederiksoord, 01-09-2016

Op 1 september 2016 was er een gesprek gepland tussen bovenstaande partijen ten aanzien van de petitie “Code Oranje voor het Sterrebos” en de velling van bomen in het broedseizoen.  Het gesprek vond plaats in Huize Westerbeek in Frederiksoord.

Bij binnenkomst nam Mw. A. Haarsma, voorzitter van het bestuur van de MvW, meteen het heft in handen en stelde de agenda voor. Ze stelde voor een uur te overleggen zodat de drie vragen beantwoord kunnen worden (?). Nadat de media zich had gemeld en per direct door Mw. Haarsma de deur werd gewezen, kreeg het actiecomité de gelegenheid om toch haar presentatie te laten zien met daarin een aantal kritische vragen m.b.t  de bomenkap. Op nagenoeg geen enkele vraag werd een adequaat antwoord gegeven. Wederom werd bevestigd dat het nogal lastig is voor de MvW om gehoor te geven aan de geluiden die geuit worden door de omgeving. De petitie is voor de vakantie periode aangeboden aan de MvW. Dhr. Mensink die op dat moment ‘toevallig’ aanwezig was, nam de petitie in ontvangst. Helaas heeft men niet de moeite genomen om te wachten tot dit gesprek met het kappen van oude eiken en beuken in het Sterrebos.

Dhr. Mensink, directeur van de MvW,  reageerde als volgt:  “We hebben begrip voor de teleurstelling, echter de aannemer bepaalt wanneer er wordt gekapt in samenspraak met de Bosgroep. Wij hebben het hout aan de Bosgroep verkocht en hebben er dan geen zeggenschap meer over”. Dhr. Mensink kon weinig afleiden uit de petitie en wist niet goed welke waarde hij aan de petitie moest hangen, Mw. Haarsma daarentegen stond meer open voor de hoeveelheid handtekeningen en opmerkingen en gaf aan deze serieus te nemen.  Ze gaf aan dat de MvW beter moet gaan communiceren met de omgeving. Ze nodigde daarbij iedereen uit die vragen heeft over alles wat te maken heeft met de ontwikkelingen die de komende jaren gaat plaatsvinden. “We leven in een vrij land en we zijn laagdrempelig, iedereen kan en mag hier naar binnen lopen als er vragen zijn”.  Het actiecomité stelde daarom de vraag waarom Dhr. Mensink op alle commotie rondom de kap op de Facebookpagina van Wilhelminaoord  dan juist met een OMG uiltje heeft gereageerd? Dhr. Mensink gaf hiervoor nogal een plausibele verklaring, namelijk dat iemand anders dat had gedaan via zijn account, na uitlenen van zijn telefoon.

De Bosgroep, die de bomenkap in opdracht van de MvW uitbesteedt aan een aannemer, gaf aan dat kappen in het broedseizoen niet de voorkeur heeft. Maar men gaf wel aan dat zomerhout schaars is, omdat nagenoeg niemand kapt in het broedseizoen, en daarom levert zomerhout veel meer geld op. Hoeveel geld het de MvW het oplevert kon Dhr. Mensink niet aangeven, het gegeven dat de MvW sinds 2013 geen jaarverslagen meer publiceert, maakt dat de burger ook niet kan zien hoeveel kuub hout er wordt gekapt (RED: van 2009 -2013 is er > 23.000 kuub hout gekapt) en wat dit oplevert in euro’s. Volgens Dhr. Mensink is er geen tijd geweest om jaarverslagen te schrijven. (RED: Mw. Haarsma gaf aan dat de jaarverslagen ws. 1 september nog op de site komen te staan. Tot op heden staat er echter niets!) Tijdens de kap zijn de Droge Kom en de Westerbeeksloot ernstig beschadigd. Hier werd door de MvW stilletjes op gereageerd. Hieruit blijkt dat men niet op de hoogte is van de schade die aangebracht is in het Sterrebos .

Ook het vernielen van nesten tijdens het broedseizoen en het beschadigen van een dassenpijp behoort tot deze schade. Er zijn aangiftes gedaan van deze vernielingen. Opvallend is dat de Bosgroep de officiële waarschuwing van het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland [1]) niet heeft geaccepteerd. (RED: Stel je voor dat je 160km/uur op de snelweg rijdt, een bekeuring krijgt en dan tegen de politie zegt: die accepteer ik niet en je rijdt gewoon verder met 160km/uur….) Dhr. Mensink zei het te betreuren dat dit is gebeurd, maar er werd geen reactie gegeven door de MvW op het feit dat de Bosgroep een officiële waarschuwing niet accepteert! Detail is dat zowel Mw. Haarsma als Dhr. Mensink niet de moeite hebben genomen, alvorens dit gesprek in te gaan, een kijkje te nemen in het Sterrebos. Ze hebben dus geen idee wat de staat van het bos is.

Op de vraag, hoe verenigt u “natuurlijk” met (bos)werkzaamheden in het broedseizoen waarbij ondanks de beste voorzorgsmaatregelen inherente verstoring en vernieling van flora en fauna plaatsvinden, werd geen duidelijk antwoord gegeven.  Ook op de vraag hoe verklaart u dat u uw paden hersteld door plaggen diep weg te steken rondom de bomen (zie foto’s) die staan aan de diverse lanen die ook op de nominatie staan straks te behoren tot het cultureel en natuurlijk erfgoed, werd geen antwoord gegeven. Het enige wat werd gezegd was dat de MvW dit werk zelf uitvoert.

(RED: De MvW heeft zo zijn eigen criteria van onderhoud van wegen en paden, daarvan zijn de oude eiken aan weerszijden van de Hooiweg (nota bene in het toekomstige UNESCO gebied ‘cultureel landschap’) zichtbaar de dupe. Rondom de stam van honderdjarige eiken wordt de grond weg geplagd, waardoor de haarwortels worden beschadigd. Door het graven van een nieuwe drainagegreppel zijn de wortels zichtbaar beschadigd. Deze bomen sterven binnen enkele jaren!)

De MvW voert sinds 2004 het FSC keurmerk[2]. Ondanks dit keurmerk wordt dood hout (staand en liggend) toch weg gehaald uit het bos. Daarnaast ringt men eerst de bomen (inkerven van de bast rondom), men laat de boom doodgaan en vervolgens worden deze na een aantal jaren gekapt. Dode bomen zijn essentieel voor het overleven van vele vogels en andere in het bos levende dieren. Ook heeft de MvV de plicht de omgeving over de boomkap te informeren. Dhr. Mensink vertelde dat de beoordeling of ze voldoen aan het FSC keurmerk altijd gebeurd op basis van het ingediende bosbeheerplan. In 2013-2014 is er een audit geweest door de Control Union. Er zijn geen fouten geconstateerd door de FSC in het meest recente rapport die onlangs is ontvangen. Maar er zijn wel zaken aangegeven die maken dat er een aanpassing gedaan moet worden in het bosbeheerbeleid. Dit laatste is natuurlijk opmerkelijk!

Mw. Haarsma vond het na drie kwartier welletjes en eindigde vrij abrupt de bijeenkomst, er was geen gelegenheid tot een rondvraag, ze moest weer aan het werk! Vervolgens werd er door RTV Drenthe een interview afgenomen.[3]

<< Vernieling Westerbeeksloot

<< Vernieling Droge Kom (Bij de rode pijl is te zien dat een nieuw pad is ontstaan als gevolg van de houtoogst.).

Het actiecomité concludeert het volgende:

·         De MvW heeft nergens antwoord op  gegeven, ze hebben alleen maar aangehoord (m.u.v.  de ‘OMG’ vogel) en er is geen “goodwill” gebaar gemaakt.

·         De MvW heeft aangegeven geen vervolggesprekken te willen hebben, ook is een kopie van dit verslag met de mogelijkheid om hun licht er nog eens over te laten schijnen als niet wenselijk weergegeven.

·         De MvW heeft alles aangehoord, maar er is geen enkele geste gedaan tot verbetering, verandering of wijziging ten aanzien van het bosbeheerbeleid. Bijzonder aangezien  Dhr. Mensink eerder in een interview[4] heeft aangegeven dat het beleid wel degelijk aangepast gaat worden. Hier wilde de MvW echter nu niets over loslaten of inzicht in geven.

·         Bij de MvW, die aangeeft sociaal bewogen te zijn, is geen enkele assertiviteit te bespeuren om over meelevendheid maar te zwijgen. Alle kritiek wordt als een aanval gezien die gepareerd moet worden. Vragen die vroegen om meer uitleg of diepgang werden direct ingedamd en de volgende sheet moest tevoorschijn komen.

·         De MvW kapt er lustig op los in het broedseizoen. ‘In deze periode is er minder schade aan het bos en de paden’ zeggen ze. De waarheid is dat het hout veel meer oplevert, zoals aangegeven door de directeur van de Bosgroep.

<< Kijk op deze foto’s wat er met de paden is gebeurt en oordeel zelf.

·         Het actiecomité beraad zich verder op vervolgstappen. De intentie is content te ontwikkelen waar alle informatie rondom deze actie en aanverwante zaken gepubliceerd gaan worden.

Het actiecomité wil iedereen hartelijk danken voor het steunen van onze actie en het tekenen van de Petitie.

Indien u meer informatie wilt over de stappen die zijn ondernomen willen wij u vragen  een mail te sturen naar janatuurlijkwesterveld@gmail.com

Met vriendelijke groet

Namens het Actiecomite Ja Natuurlijk Westerveld
Betreffende de petitie 'Code oranje voor het Sterrebos"

[1] www.rvo.nl

[2] http://www.fsc.nl/nl-nl

[3] http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/112641/Actiegroep-voelt-zich-niet-gehoord-over-omstreden-bomenkap-in-Frederiksoord

[4] http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/112254/Bomen-Sterrebos-al-gekapt-voor-er-gesprek-is-geweest

Update Code Oranje voor het Sterrebos

2016-08-17 13:59:09

UPDATE 17 augustus 2016
Stichting Maatschappij van Weldadigheid is begonnen met het kappen in het Sterrebos. Zonder zich verder ook maar iets aan te trekken van de zorgen en verontwaardiging van bijna 3500 mensen.

Op 1 september aanstaande wordt de petitie "Code Oranje voor het Sterrebos" inhoudelijk besproken. Hierbij zullen tenminste het actiecomité van de petitie en de heer Mensink en mevrouw Haarsma aanwezig zijn.

Helaas was het (door de druk bezette agenda van de Maatschappij van Weldadigheid) op geen enkele wijze mogelijk om de petitie eerder officieel aan te bieden. Dit was uiteraard een grote teleurstelling, maar uiteindelijk is het actiecomité van mening geweest dat het inhoudelijk bespreken van de petitie (na lezing door de maatschappij) misschien meer betekenis heeft dan het ritueel overhandigen van het document van meer dan honderd pagina's dik.

Nu stelt het actiecomité echter vast dat de maatschappij gewoon doorgaat met kappen, zonder zich ook maar iets aan te trekken van de oprechte betrokkenheid, zorgen en verontwaardiging van de omgeving. Zij kunnen het niet opbrengen om het gesprek met het actiecomité af te wachten en gaan gewoon onverstoord door met kappen.

Dit wordt als buitengewoon respectloos ervaren.

Namens het actiecomité

Ontwikkelingen volgen? Volg ons op Facebook:

Einde petitie Code Oranje voor het Sterrebos

2016-07-22 08:06:24

Dag allen

Hierbij sluiten we de petitie definitief. Met meer dan 3400 handtekeningen kunnen we zeggen dat het succesvol is verlopen. De petitie is overandigd aan de Dhr. J.J. Mensink, directeur Stichting Maatschappij van Weldadigheid. Na de vakantieperiode volgt een afspraak om verder te praten over de bomenkap in het Sterrebos en het kappen in het broedseizoen in het algemeen door de Maatschappij van Weldadigheid (MvW).

We willen ieder hartelijk danken voor de ondertekening en voor het plaatsen van de vele opmerkingen.

We hopen met ons allen dat er een andere keuze wordt gemaakt door de MvW zodat de vele loofbomen niet gekapt gaan worden!

Team Ja Natuurlijk Westerveld

Facebookpagina: https://www.facebook.com/janatuurlijkwesterveld/?fref=ts

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.