Losloopzone centrum Lier

Ook een hond mag wel eens uit zijn bol gaan. In een losloopzone kunnen onze viervoeters vrij rondhuppelen, vriendjes maken en in de struiken rennen. Dit allemaal onder toezicht van hun baasjes. In de rest van de stad is de hond ook welkom, maar dan wel aan de leiband. Dit uit respect voor andere wandelaars, fietsers en de (natuurlijke) omgeving.

Graag kaderen we hieronder ons idee van een losloopzone dichtbij het centrum van Lier.
Hopelijk kunnen we velen van jullie overtuigen dit idee te steunen (door te ondertekenen) zodat we een breedgedragen voorstel kunnen presenteren aan het stadsbestuur.

Het centrum van Lier wordt gekenmerkt door een sterke verstedelijking met een hoge toeristische en recreatieve druk. Een toenemend aantal inwoners beschikt niet over een eigen tuin. Er wordt dan ook een groot deel van de vrije tijd buitenshuis besteed.

Een op 5 gezinnen heeft een hond als deel van de familie. Deze honden hebben nood aan voldoende bewegingsruimte. In Lier is er slechts 1 losloopzone waar ze zich volledig kunnen uitleven en die bevindt zich buiten de woonkern. Binnen het huidige klimaatvraagstuk en de mobiliteitsproblematieken die Lier kent is het wenselijk om binnen wandelafstand over voldoende belevingsmogelijkheden te beschikken.

De algemene aanlegplicht voor honden is belangrijk voor de veiligheid van andere weggebruikers en ter bescherming van planten en dieren. Als hondeneigenaars wensen wij dit dan ook te respecteren. Toch geven we graag onze honden de kans om vrij rond te snuffelen en eens zot te doen (rennen, springen, vallen, opstaan en weer doorgaan). Dit is belangrijk om hun hoofd leeg te maken en eens goed te ontspannen.
Een hondenlosloopzone zou ook een leuke afwiseling kunnen vormen in het pipi-toertje op verharde en vaak drukke wegen.

Graag geven we nog mee dat er reeds plannen zijn om een losloopzone te integreren in de verschillende veranderingen die staan te gebeuren binnen het groengebied rond de stad, "Pallieterland" (Sigma-plan). Graag willen wij met deze petitie de breedgedragenheid aantonen van de idee een losloopzone dichtbij het centrum te implementeren. Tijdens het verzamelen van de handtekeningen schrijven wij een gedetailleerd voorstel naar het stadsbestuur.

Steun jij ons initiatief? High five als je dit ondertekent!

Aarzel niet ons te contacteren bij vragen: losloopzone.pallieter@hotmail.com

Eeuwige dankbaarheid!
Sano, Kamil, Juno, Boy, Bo & Hugo (Kapucijnenvest) & hun baasjes.

Door te ondertekenen, machtig ik Hondjes Kapucijnenvest om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

We zullen deze informatie niet openbaar online weergeven.